Tillbaka

Snabbare service med digitalt lager

  • Med Dahls automatiska system för lagerpåfyllnad kan Svenska Bostäders bovärdar i Stockholm ge snabbare service.
  • Med Dahls automatiska system för lagerpåfyllnad kan Svenska Bostäders bovärdar i Stockholm ge snabbare service.
  • Med Dahls automatiska system för lagerpåfyllnad kan Svenska Bostäders bovärdar i Stockholm ge snabbare service.

Följ med oss till Svenska Bostäders lager, här har man gått från papper och penna till ett automatiskt system för lagerpåfyllnad.

Röda och blå plastlådor står i prydliga rader, tydligt märkta med artikelnummer och platsbeteckning i lagerhyllan. Hit, till kommunala fastighetsbolaget Svenska Bostäders centrallager för driftområde Västerort i Stockholm, kommer varje dag ett tjugotal bovärdar för att hämta reservdelar och utrustning de behöver för att sköta underhåll och reparationer ute i fastigheterna.


Samma lagersystem som i ett Dahlcenter

Svenska bostäder har under många år köpt produkter av Dahl vilket ledde till ett gemensamt projekt för att få ordning på sortimentet och påfyllnadsprocessen.

 

− Det var inte helt smärtfritt att införa ett nytt system, men efter diverse anpassningar efter våra förutsättningar som fastighetsbolag har vi uppnått mycket av det vi eftersträvade med ett datorstyrt lager, säger Per-Arne Carlsson, som tillsammans med kollegan Stefan Rydberg ansvarar för artikelupplägg och administration av systemet.

 

Målsättning var snabb internservice genom korta interna leveranstider och bättre koll på tillgängligt lager

Det nya systemet innebär enklare rutiner med hjälp av skannerutrustade handdatorer kopplade till Dahls produktlagersystem. När bovärdarna kommer för att hämta delar till en reparation loggar de först in på handdatorn, skannar av streckkoden på lådan och hyllan där delarna hämtas, anger antal och loggar sedan ut igen för att göra utrustningen redo för nästa kollega.

 

− De flesta av våra uppdrag kan vi slutföra på mellan en och två timmar, men det bygger på att vi har möjlighet att snabbt hämta de prylar vi behöver, säger Stefan Rydberg och förklarar att det kan handla om allt från strömbrytare och vägguttag till nya packningar för läckande blandare och kranar.

 

– Systemet håller reda på hur mycket som finns kvar på hyllorna och med hjälp av kritiska brytpunkter genereras ett beställningsförslag när antalet sjunkit under en viss nivå, säger Per-Arne Carlsson.

 

Exakt vad som ska ligga på lagerhyllorna är förstås inte givet för all framtid, utan baseras på vad som efterfrågas i det dagliga underhållsarbetet. Det är ett levande system, där produkter kan läggas till och tas bort beroende på hur behovet ser ut i våra olika fastigheter, avslutar Stefan Rydberg.

 

Vill du läsa hela artikeln? Den finns att läsa på webben i detta nummer av vår kundtidning TRYCK. 

 

 

Dahl Sverige AB / Box 67 / 177 22 Järfälla / 08-583 595 00